Publicerad 2014-06-24 | 08:55

Christian Berner Invest AB säljer kontorsbyggnad i Mölnlycke till Eklandia Fastighets AB

Christian Berner Invest AB har sålt fastigheten Härryda Solsten 1:118, en kontorsbyggnad i Mölnlycke utanför Göteborg, där First North-aktuella Christian Berner Tech Trade AB (publ) har sitt huvudkontor. Christian Berner Tech Trade AB, som är en av Nordens ledande teknikhandelskoncerner, planerar en notering av bolagets aktier på Nasdaq OMX First North efter sommaren. Köpare är Eklandia Fastighets AB som tillträder fastigheten direkt i samband med köpet. Det underliggande fastighetsvärdet uppgår till 85 miljoner kronor.

– I Eklandia har vi en långsiktig och proffsig fastighetsägare med brett engagemang i Mölnlycke Företagspark. För Christian Berner-koncernen innebär försäljningen att vi lösgör kapital och att vi i ledningen mer kan fokusera på utveckling av vår kärnverksamhet, där vi har en mycket spännande tid framöver, säger Joachim Berner, styrelseordförande och huvudägare i Christian Berner Invest AB och Christian Berner Tech Trade AB.

Christian Berner AB har tecknat ett långsiktigt hyresavtal med Eklandia Fastighets AB. Fastigheten byggdes 2006 och har en uthyrningsbar yta på cirka 5 000 kvadratmeter.

– Denna profilfastighet med modern design och teknik kompletterar vår fastighetsportfölj på ett utmärkt sätt och går helt i linje med vår investeringsstrategi. Vi passar även på att välkomna Christian Berner AB som hyresgäst till Eklandia och ser fram emot ett gott samarbete, säger Tage Christoffersson, VD Eklandia Fastighets AB.

Vid försäljningen var Newsec rådgivare för Christian Berner Invest AB.

ChristianBerner EklandiaFastighet Bild flyg IMG 5608