Publicerad 2014-11-05 | 16:49

Korrigerad version: Christian Berner Tech Trade AB (publ) levererar golvregelsystem till Nordens första IMAX-biograf

(Korrigerad version: I tidigare pressmeddelande angavs bolagsnamnet Christian Berner AB. Rätt bolagsnamn ska vara Christian Berner Tech Trade AB). Christian Berner Tech Trade AB (publ) har fått uppdraget att leverera ett kostnadseffektivt och miljövänligt golvregelsystem med stomljudsisolering till Nordens första IMAX-biograf. Den nya SF-biografen kommer att byggas i Mall of Scandinavia i den nya stadsdelen Arenastaden i Solna.

Under hösten 2015 öppnar SF Bio Nordens första kommersiella IMAX-biograf i Mall of Scandinavia. Biografen kommer att bestå av 15 salonger, varav fyra är VIP-salonger.

– Vi var tidigt med i projektet för att ta fram ett kostnadseffektivt golvregelsystem som möter höga krav på stomljudsisolering. Vårt miljövänliga golvregelsystem med Sylomer®/Sylodyn® installeras direkt på råbjälklaget vilket sparar tid och kostsam avjämning, säger Olof Rosander, teknisk säljare på Christian Berner AB.

– Vi valde Granabs system 9000 med 50 millimeters Sylomer-remsor för att det ger bra ljudprestanda samt är kostnadseffektivt och snabbt att montera, säger Bengt Johansson, konsult och uppdragsansvarig på Akustik på Tyréns AB.

Golvsystemet har bland annat följande fördelar:
Effektiv stegljudsdämpning och luftljudsisolering.
Flexibel uppbyggnad 30-420 mm.
Torr installationsmetod. Monteras direkt på råbjälklag utan våta ytavjämningar.

Mall of Scandinavia är ett shoppingcentrum i den nya stadsdelen Arenastaden i Solna och invigs hösten 2015. Projektet startade 2012 och kommer att erbjuda ett stort utbud av butiker, biografer, restauranger och service. Här kommer man att kunna ta del av det bästa inom mode, design, teknik, sport och mat.

IMAX (Image Maximum) är ett filmprojektionssystem som har en kapacitet att visa film på större dukar och med bättre kvalitet än vanliga filmprojektionssystem.